חיפוש

מדבר סהרה: מסע אל המדבר הגדול בעולם

רוצים שנעזור לכם בהוצאת ויזה למרוקו?
השאירו פרטים!

זקוקים לויזה בדחיפות? רוצים להתחיל את התהליך כבר עכשיו?

תוכן עניינים

מדבר סהרה הוא המדבר החם הגדול בעולם. אורכו הוא כ-4,800 ק"מ ושטחו הבלתי נתפס מגיע לכ-9,200,000 קמ"ר(!). בערבית הוא נקרא פשוט "אלצחראא' אלכברא", שפירושו "המדבר הגדול ביותר". כיום זהו מדבר יבש שרוב שטחו מכוסה בחמרה, בחצץ או בחול, אך לפני מיליוני שנים היה הסהרה קבור מתחת לים. זהו מקור המאובנים שתוכלו למצוא באזור ארפוד. כמה אלפי שנים לפני הספירה היה הסהרה אזור עם אקלים נוח מאוד ומלא באגמים. חוקרים משערים כי מקור דוברי כל השפות השמיות הינו בסהרה. הם פשוט נדדו לאזור המזרח התיכון (כולל ישראל) כאשר הסהרה הפך למדבר צחיח.

מדבר סהרה, מרוקו
מדבר סהרה, מרוקו

איפה נמצא מדבר סהרה?

לכל רוחבה של צפון אפריקה – ממצרים במזרח ועד למרוקו במערב (כולל הסהרה המערבית), מהים התיכון והרי האטלס בצפון ועד לקו רוחב 16° בדרום.

לא פחות מ-11 מדינות בצפון אפריקה מחזיקות בחתיכה משלהן ממדבר סהרה: מצרים, לוב, תוניסיה, אלג'יריה, מרוקו, צ'אד, מאלי, מאוריטניה, ניז'ר, סודן וכמובן, מרוקו. יש הטוענים כי אריתראה מחזיקה גם היא בחלק מהסהרה.

להלן מפת מדבר סהרה:

מדבר סהרה - מפה

 

 

מדבר סהרה – מרוקו

מרוקו מחזיקה אמנם בשטח קטן ממדבר הסהרה, אך צפויות לכם שם חוויות קסומות. בראש ובראשונה, דיונות החול של ארג צ'בי – מקום שפשוט אסור לכם לפספס.

אם תבחרו באפשרות של טיול מאורגן למרוקו, תזכו קרוב לוודאי לחוות טיול ג'יפים או רכיבה על גמלים בדיונות ארג שבי. הזריחה והשקיעה בדיונות הן חוויות בלתי נשכחות.

רוב הטיולים יוצאים מהעיירה מרזוגה או ארפוד. לחלופין, תוכלו לישון במדבר באוהל או תחת כיפת השמיים. ישנם מקומות המציעים אירוח בסגנון ברברי כולל ארוחת ערב ולינה תחת כיפת השמיים.

אך דיונות חול (בשפת הברברים – ארג) מכסות רק כ-25 אחוזים משטחו של הסהרה. בסהרה תמצאו גם נופים שונים וכך גם בסהרה המרוקאית.

העמקים טודרא, זיז, דאדס ודרע עם הנחלים ונאות המדבר שבהם הם אתרים השווים ביקור, כמו גם העיר וואראזאת. משם תוכלו לצאת לדרך 1,000 הקסבות, אשר המפורסמת בהן היא קסבת אית בן חדו. באזור וואראזאת תוכלו גם לצאת לטרק בעמק הורדים.

 

עמק הורדים, אזור וואראזאת, מרוקו
עמק הורדים, אזור וואראזאת, מרוקו

 

מדבר סהרה – טמפרטורה

במישורי הסהרה העצומים האקלים צחיח לגמרי והטמפרטורה בקיץ מגיעה עד ל-45 מעלות. במרכז הסהרה נמדדו בעבר טמפרטורות קיצוניות של 50 מעלות ומעלה – הטמפרטורות הגבוהות בעולם. בלילה, לעומת זאת, מזג האוויר קריר ובהרים אף שוררת קרה.

בשוליים הצפוניים והדרומיים יורד מעט גשם, אך לחץ האוויר הגבוה ונוכחותם של הרי האטלס בצפון מונעים מענני הגשם להגיע לרוב שטחו של הסהרה. הרמה הברומטרית הקבועה, תחתה נמצא מדבר הסהרה, היא האחראית העיקרית למיעוט הגשם. גם כאשר יורד גשם, החום מאדה אותו כמעט מיידית ברוב אזורי הסהרה.

אזור הסהרה במרוקו חם מאוד בחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט). על כן, הביקור באזור בחודשים אלו אינו מומלץ. החודשים הפופולריים לביקור בסהרה, כמו גם במרוקו כולה, הם חודשי האביב (מרץ-מאי) והסתיו (ספטמבר-נובמבר).

בחורף ניתן לבקר בסהרה הודות למיעוט המשקעים שם, אך תביאו בחשבון טמפרטורות קרות במיוחד בגבהים ואף שלגים בהרי האטלס.

 

חי, צומח, דומם

תופתעו, אבל בסהרה יש גם חיות וצמחים. את רובם תמצאו בעיקר בנאות המדבר ובנחלים. אך באופן כללי, שלא במפתיע, אזור הסהרה מאופיין במספר המינים המועט בעולם לק"מ – לאחר האזור הארקטי.

בין היתר, צומחים במדבר סהרה עצי שיטה ואשל, אותם תוכלו לראות גם בנגב ובערבה. בנאות המדבר תוכלו למצוא עצי תמר ואם תגיעו לארפוד באוקטובר, תוכלו אף להשתתף בפסטיבל התמרים הגדול.

בין בעלי החיים נמצאים הדישון, אשר נמצא בסכנת הכחדה, הראם, הירבוע, היען, השרקרק ועוד. בשוליים הדרומיים של הסהרה חיים אפילו פילים מדבריים. כמובן שאי אפשר לשכוח את החיה המזוהה יותר מכל עם המדבר – הגמל, הידוע בכינויו ספינת המדבר.

בשוליים הצפוניים והדרומיים של הסהרה ישנם אזורים עם צמחייה רצופה, הודות לגשמים אשר יורדים שם מדי פעם. לעומת זאת, במרכז הסהרה הצמחייה מוגבלת רק לאזורי נאות המדבר ומקורות המים. ישנם אפילו אזורים שהינם שממה מוחלטת – ללא כל חי או צומח.

לטאה מסוג Timon tangitauns, מדבר סהרה, מרוקו

 

אנשים ומסחר בסהרה

רק כ-2.5 מיליון איש חיים בכל שטחו העצום של מדבר הסהרה. חלקם נוודים וחלקם חיים בנאות המדבר השונות. ביניהם תוכלו למצוא ברברים כמו בני הטוארג המפורסמים, הלבושים לרוב בצבע כחול-אינדיגו, ערבים ושבטי נוודים שונים, ביניהם גם אפריקאים שחורים מאזור דרום הסהרה.

רוב המדינות שנמצאות בשטחו של מדבר סהרה הן מהעניות בעולם ותוחלת החיים באזור הינה בהתאם – 38-55 שנים בממוצע(!).

כבר בעבר הרחוק היוו התנאים בסהרה מכשול בפני שיירות סוחרים, אשר אבדו לעד בסופות החול הרבות. כיום מתפרנסים תושבי הסהרה ממרעה, מחקלאות בנאות המדבר ומתעשייה קלה. בעמק הזיז ובתפילאלת, למשל, חיים חקלאים המתפרנסים מגידולים, אך גם המסחר משמש עבורם מקור פרנסה חשוב ביותר.

דרכי המסחר נקבעו בהתאם למקורות המים ונאות המדבר. אלו, בצירוף מיקומם של מי התהום, הם הקובעים את מפת האוכלוסייה במדבר סהרה. היכן שיש מים, יש חיים.

אמנם בסהרה נתגלו במרוצת השנים אוצרות טבע כמו נפט, גז, ברזל ואף אורניום, אבל כפי שאתם מכירים את השלטונות במדינות הללו ואת האופן בו המערב נוהג לנצל את משאביה של אפריקה, האוכלוסייה המקומית לא זכתה לרווחה כלכלית הודות לתגליות הללו.

שבט הטוארג, העיר טינע'יר, מדבר סהרה במרוקו
שבט הטוארג, העיר טינע'יר, מדבר סהרה במרוקו

 

מדבר סהרה – טיול

בין אם תבחרו בטיול מאורגן או שתעדיפו טיול עצמאי למרוקו, הסהרה המרוקאית היא חוויה מומלצת. רוב התיירים הישראלים רואים בסהרה אחת מאטרקציות החובה של מרוקו.

רצוי להקדיש כמה ימים לטיול בסהרה, אך אם אין לכם הרבה זמן, ודאו שאתם לא מפספסים את דיונות החול של ארג צ'בי ומרזוגה ואת קסבת אית בנחדו.

בטיול מאורגן למרוקו שנמשך בין 8 ל-14 יום תוכלו לצאת על גב גמל או ג'יפ למרחבים המופלאים של דיונות הסהרה ולהנות משקיעה וזריחה קסומות במיוחד.

לסהרה מגיעים בדרך כלל דרך הרי האטלס והעיירה איפראן, לאחר ביקור בעיר פס. אחרי הסהרה חוצים רוב המטיילים את ההרים בחזרה אל העיר הפופולרית מרקש, שנחשבת לאחד היעדים המרכזיים במרוקו.

אהבתם? שתפו עכשיו!
רוצים שנעזור לכם בהוצאת ויזה למרוקו?
או טיול מאורגן למרוקו?
השאירו פרטים!

זקוקים לויזה בדחיפות? רוצים להתחיל את התהליך כבר עכשיו?

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק הרשמית שלנו
בקבוצה תוכלו לשאול את כל השאלות, לשתף ולהתעדכן... אז יאללה, מחכים לכם שם!
דילוג לתוכן